آهنگسازی و تنظیم

آهنگسازی و تنظیم که بعدها به تخصص و اولیت کیارش سنجرانی تبدیل شد، از آنجا آغاز گردید که نخستین نغمه های وی، که محصول بی قراری های کودکانه وی بود، در سال های نوجوانی متولد شد.

آهنگسازی برای تئاتر

در نوجوانی به نغمه پردازی همراه صحنه های تئاتر علاقه مند شد و سال های بعد نوجوانی را با آهنگسازی آثار متنوع نمایشی به تجربه جهان شگفت انگیز هنر موسیقی پرداخت.

او فرصت همراهی با گروه های نمایش دانشگاه سوره و همچنین اداره تئاتر حرفه ای سابق را یافت و صحنه های تئاتر به او فرصت تجربه حضور در تمرین آخرین نمایش مرحوم حسین پناهی را نیز داد.

از قریب سال یکهزار و سیصد و هشتاد شش، دوستی با یکی از برنامه سازان رادیو، او را به رادیو نزدیک کرد.

او که همواره مشتاق صوت بود، به رسانه ای نزدیک شد که جان آن رسانه بر صوت قوام داشت.

آهنگسازی در رادیو

رادیو، یک فرصت بی نظیر برای کیارش سنجرانی بود تا در کنار تجربه ی همراهی با صدابرداران حرفه ای، عطش و اشتیاق دانستن خود را با جرعه ای از تجربیات اساتید فن التیام بخشد، از سوی دیگر تجهیزات حرفه ای برای ضبط و تولید موسیقی و آثار صوتی را بشناسد، و وارد جهان حرفه ای خلق موسیقی شود.

کیارش سنجرانی - مهدی دادجو - آهنگسازی و تنظیم در رادیو
کیارش سنجرانی – مهدی دادجو | استودیوی رادیو

محصول زیست هنری کیارش سنجرانی در رادیو، آهنگسازی ده ها آرم و موسیقی متن برنامه های متنوع رادیویی و ده ها ساعت اجرای زنده رادیویی بود.

عمده ی این اجراها در شبکه رادیویی فرهنگ خلق شد. اما بعدها تجربه حضور در رادیو تهران، رادیو نمایش، رادیو کتاب و برخی دیگر از شبکه های رادیویی نیز برای وی میسر شد.

می توانید یکی از آرم های آهنگسازی و تنظیم شده توسط کیارش سنجرانی را که برای برنامه آهنگ فرهنگ ساخته شد، اینجا بشنوید:

تهیه کننده: مهدی دادجو – آهنگسازی و تنظیم: کیارش سنجرانی – آواز: مجید حسین خانی

آشنایی بیشتر با علوم موسیقی و آهنگسازی

در حین کسب تجربه های بیشتر در رادیو، در سال یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت فرصت حضور در دانشگاه جامع واحد ۴۶ را یافت تا کمی بیشتر با جهان موسیقی علمی آشنا گردد.

کیارش سنجرانی معتقد است از میان اساتید آن واحد دانشگاهی نامی که هنوز به یاد دارد، استاد معینی ست. استاد معینی او را به تماشای ابعاد تازه ای از جهان شگفت انگیز صوت و موسیقی دعوت نمود.

فرصت حضور در آن واحد دانشگاهی وی را ترغیب نمود تا با همراهی ریاست دانشکده اقدام به تاسیس انمجمن علمی دانشجویی نماید. این فرآیند گام دیگری برای تجربه موسیقی علمی و آشنایی با پژوهش بود.

آهنگسازی و تنظیم موسیقی فیوژن

کیارش سنجرانی می گوید:

((همواره دوست داشتم آثاری بنویسم که قابل شنیدن برای مردم تمامی فرهنگ ها باشد و جان انسان ها را صرف نظر از زبان و فرهنگ تازه کند و موسیقی فیوژن برای من دروازه ورود به این خواسته همیشگی ام بود.))

تجربه و خلق آثار موسیقی تلفیقی فصل مهمی از زیست هنری کیارش سنجرانی بود. او سال ها به دانستن و آموختن موسیقی ایرانی پرداخته بود و از سویی موسیقی علمی غرب را نیز جستجو می کرد، و در تلاش بود تا آثاری را آهنگسازی و تنظیم کند که شناسه های فرهنگی این دو نوع موسیقی را در دل داشته باشد و با استفاده از آن ها مخاطب را مهیمان ابعاد تازه ای از تجربه شنیدن موسیقی نماید.

در مسیر خلق آثار فیوژن، دست به تجربه های متنوع و متفاوتی زد. کیارش سنجرانی سال ها با ساز سه تار پنجه در پنجه عشقبازی کرده بود. اما گاهی سه تار را کناری می گذاشت در پی فهمیدن رازهای موسیقی مدرن هم بود.

در این جا یک تجربه شخصی و خانگی از اجرای گیتار الکتریک را با صدای کیارش سنجرانی و اجرای او بشنوید :

اجرای خصوصی – گیتار الکتریک : کیارش سنجرانی

کیارش سنجرانی در سال های دور معتقد بود موسیقی الکترونیک و دیجیتال نمی تواند جانمایه صوت های استخراج شده از سازهای آکوستیک را داشته باشد.

او ترجیح می داد موسیقی آکوستیک را تجربه کند، اما برای تجربه کردن آهنگسازی و تنظیم های مدرن، آثاری با این رویکرد نیز نوشته است.

در این جا می توانید یکی از قطعات قدیمی و غیررسمی از تجربه های آهنگسازی کیارش سنجرانی را بشنوید:

بی من مرو – آهنگسازی، تنظیم و سه تار: کیارش سنجرانی – وکال: داوود صادقی

فصل تازه ای در آهنگسازی و تنظیم فیوژن

در ادامه کیارش سنجرانی نوعی از موسیقی فیوژن را آهنگسازی و تنظیم کرد که به سرعت مورد توجه مخاطبانش قرار گرفت و بازدیدهای میلیونی داشت و هنوز هم مورد توجه بسیاری از مخاطبان است.

قطعات عاشق و ناجی بخشی از آثار آلبومی بودند که در استودیوهای رادیو ضبط شد و اولین بار توسط یکی از نزدیکان کیارش سنجرانی در قالب تعدادی سی دی به واشنگتن فرستاده شد و در اینترنت نیز برای نخستین بار در حساب ساوندکلود رسمی کیارش سنجرانی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.

می توانید قطعه عاشق کیارش سنجرانی را از اینجا بشنوید :

قطعه عاشق – حساب رسمی کیارش سنجرانی در ساوندکلود

قطعه دیگری که در همین زمان توسط کیارش سنجرانی آهنگسازی و تنظیم شد، قطعه ناجی است.

این قطعه نیز با رویکرد قطعه عاشق و به صورت فیوژن آهنگسازی و تنظیم شده است.

قطعه ناجی را از اینجا بشنوید:

قطعه ناجی – حساب رسمی کیارش سنجرانی

می توان رفتار آثار ماندگار را در این قطعات دید. همچنان پس از ده سال از انتشار این آثار مورد استقبال مخاطبان است و با خاطرات جمعی از مردم گره خورده است.

آهنگسازی فیلم و سریال

کیارش سنجرانی، به عنوان نخستین تجربه آهنگسازی فیلم و سریال، آثاری را برای فیلم های کوتاه و برنامه های تلویزیونی آهنگسازی و تنظیم نمود.

از نخستین تجربه های آهنگسازی فیلم کوتاه وی می توان به آهنگسازی و تنظیم یکی از آثار راه یافته به نخستین دوره جسنواره فیلم صد اشاره کرد.

در طی این سال ها، وی آثار مختلفی را برای ده ها برنامه تلویزیونی، و سریال های مختلف انجام داد.

براخی از آن ها به این شرح است:

  • آهنگسازی برای سریال مستند  تلویزیونی اسرار نامکشوف به کارگردانی اسماعیل رجبی
  • آهنگسازی برنامه تلویزیونی پیکر خورشید (شبکه ۴ سیما) ۱۳۹۰
  • آهنگسازی برنامه از زبان یاس (شبکه ۴ سیما) ۱۳۹۰
  • طراح و آهنگساز برنامه قاب ماندگار ویژه برنامه هفته دفاع مقدس (۱۵ کلاکت در شبکه ۴ سیما)
  • آهنگسازی سریال تلویزیونی “شب نامه” – شبکه افق – ۱۳۹۹
  • آهنگسازی مستند درختان کهنسال ایران به کارگردانی حمید کریلی 1400

کیارش سنجرانی واحد معتقد است جست و جوی وی در جهان دلفریب موسیقی همچنان ادامه دارد.

او هنوز هم در حال کسب تجربه و آموختن است.